PriNc3sS BiRu

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani, Katakanlah aku berlindung dengan Allah pemelihara manusia, Raja yang menguasai sekalian manusia, Tuhan sekalian manusia, Daripada bisikan syaitan yang bersembunyi, Yang membisikkan kejahatan ke dalam dada dan hati manusia, Daripada bangsa-bangsa jin dan manusia... ~ ShaRinG iS cAriNg ~ pregnancy


Assalamualaikum... salam sejahtera...

9 April 2009









Helllluuuueeewwww.... salam sume!!!!



Kali ni ni cite kat sume ape yg kiteorang buat semalam...
Petang rabu yang indah ; 22 April 2009 ; 4.00wib
Kami ber3 kua g jalan2 kat SU
N PLAZA Medan... Mimi, Yana n I...

Memula i ngn mimi gerak ngn MIO g XL Centre di Jl. Ponogero... kiteorg topup pulsa BEBAS EXTRA (
sbb nk murah kol2 esp; Msia)...
Sesampai kat XL Centre tu, kami parking MIO & mula melangkahkan kaki naik tangga untuk akses ke dalam ruang lobi bangunan tu...Sejuk terasa sangat membahagiakan kami sebab cuaca di luar yg sangat membakar kulit2 kami... ahhhhhh.....sangat terik!!! Kami terpandang sesuatu di suatu sudut lobi tu, nak tau ape? mesin yang bol
e keluarkan a cup of nescafe!!!!! Serasa nak jugak!!!! tapi malu...boleh ke amek?
tu untuk orang awam @ staff ke...tapi dekat2 area tu ade 3 coffee table.... so, maknanya untuk org awam la patutnya kan??? haaaa....nak jugak...mimi pun nak...hehehehe...suke2 kami je... tapi sbb malu yg tahap tinggi melangit, kami xla bua
t muka xmalu untuk amek air tu... jeling2 je la dari kaunter ni....hehehehe....
dah tu, kami pun menunggu giliran untuk membeli pulsa tersebut.... bile dah sampai giliran, kami pun melakukan transaksi.. dah tu b
alik.... (cite macam budak2 je!!!! cettt.. :p)

dah tu kami g SUN PLAZA plak.... jumpa la yana kat situ sebab dia dtg ngn ANGKOT... pastu kiteorg g kedai FORTUNE nak cari besday present utk member ktrg... dah puas pilih (ade la dekat 1 jam dok main pilih2 mn yg nk beli), kami surup wrap n tumpang letak hadiah2 tu sume...3 plastik beg besar kami borong (sbnrnya 1 brg tu memang dah besar... bukan byk barang yg kami beli menjadi faktor utama... :p)

^ Ni lah FORTUNE yg depan kedainya di hiasi dengan teddy bear sebesar dan setinggi pintu rumah!!!! ^


dah tu kami yg lapar dr tengahari tadi simpan perut terus attack tempat makan... i choose KILLINEY... dan dorang pun setuju...

^ ni HAINAMSE CHICKEN RICE ala Singapore.... ^

^ ni pulak CHICKEN CURRY with rice..... yummy!!!! miss all Malaysian food ^

^ ni pose awal2 dapat duduk...baru dapat sedut nafas sepam dua terus je nak pose ^

^ ishhhh.... berkerut!!!! ^

^ dapat makanan terus nak posing2.... kueng kueng kueng..... narsis lho ^


^ 3 dara pingitan... sume dara ke??? ^

Assalamualaikum.....

Kepada semua yang membaca artikel ini, marilah kita mengkaji semula tentang kehidupan sehari2 kita....

Kisah utk renungan...


Seorang lelaki berjalan mundar-mandir di lorong hospital, gelisah akan
keadaan isterinya yang akan melahirkan anak sulung mereka.Setelah beberapa
jam ia menunggu, tak jua terdengar tangisan bayi. Tiba-tiba,seorang doktor
berjalan tergopoh-gopoh keluar dari ruang persalinan menuju kearahnya.

"Bagaimana keadaannya doktor?" tanyanya penuh harap.

"Maaf encik, kami sudah berusaha, keadaannya amat kritikal. Si ibu sudah
tak sedarkan diri! " jawab doktor itu.

"Jadi bagaimana doktor ....?"

"Kami tak mungkin dan berupaya untuk menyelamatkan keduanya, tapi masih ada
harapan. Kami hanya punya satu pilihan, menyelamatkan si ibu, atau
menyelamatkan si bayi!"

Lelaki tersebut kebingungan, dan tak dapat berkata-kata.......

"Maaf encik, setiap saat amat berharga, tolong cepat untuk membuat
pilihan!" desak doktor itu.
Akhirnya, dengan berat hati lelaki itupun berkata dengan nada sayu,
"Doktor, saya sangat bingung .... Saya serahkan sepenuhnya kepada doktor.
Tolong lakukan yang terbaik!" pintanya.

Doktor pun bergegas kembali ke ruang persalinan. Nampaknya dia sudah
berpengalaman menangani masalah darurat atau kritikal seperti ini.. Dan dia
tahu apa yang harus dilakukannya.
------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ini adalah salah satu contoh, bagaimana keyakinan beragama boleh
mempengaruhi keputusan disaat genting.

Bagi seorang doktor beragama kristian/katolik, ia akan berusaha
menyelamatkan si bayi, dan mengorbankan si ibu.


Bagi doktor muslim, ia akan berusaha menyelamatkan si ibu, dan mengorbankan
si bayi.


Memang benar, dua-duanya adalah pilihan yang sukar, tapi itulah jalan terakhir dan muktamat.

Mengapa ia boleh berlaku seperti demikian?

Dalam ajaran kristian, setiap manusia yang lahir sudah membawa dosa,
doktrin ini dikenal dengan "dosa waris" atau "dosa asal". Manusia yang
lahir sudah menanggung dosa Nabi Adam dan Hawa. Untuk menebusnya ia harus
mengikuti seorang penyelamat yakni penebus dosa (Ketua Paderi atau Pope).

Doktor Kristian itu akan berjuang sedaya upaya untuk menyelamatkan si anak,
agar dia dapat lahir dengan sihat dan selamat walaupun sebaliknya terpaksa
mengorbankan si ibu . Doktor berharap, setelah anak itu lahir ia akan
mendapat kesempatan untuk dibaptiskan, untuk tujuan menebus dosanya. Jika
si anak meninggal sebelum dibaptiskan, anak itu akan masuk neraka. Sebab,
dosanya belum sempat ditebus.

Dalam ajaran Islam, setiap manusia lahir dalam keadaan fitrah/suci. Doktor
muslim akan berjuang menyelamatkan si ibu, kerana dia tidak bimbang yang
bayi akan masuk neraka. Dengan terselamatkannya si ibu, insyaAllah setelah
sihat kembali akan dikurniai kekuatan untuk mengandung lagi dan
mudah-mudahan mendapatkan ganti yang lebih baik, yang lebih soleh.

Sedangkan anak yang tak sempat terselamatkan, biarlah ia kembali kepada
Allah dalam keadaan suci. Mungkin lebih baik sekiranya bayi itu tidak
dilahirkan di dunia yang penuh tipu daya ini agar hidupnya kelak tidak
menjadi orang yang tersesat.

Demikianlah, dalam keadaan serba salah lelaki itu tak sempat untuk
memastikan agama doktor tadi. Dan ia sudah berserah sepenuhnya kepada
doktor itu.


Di dunia ini ada banyak agama dan kepercayaan. Pemahaman kita terhadap
ajaran agama yang kita anut, akan menentukan jalan hidup kita..


Itu sebabnya amat penting bagi kita orang Islam menentukan yang bakal
menerima kelahiran anak kita adalah seorang doktor muslim.


Sejak bangun tidur, kita sudah dihadapkan kepada pilihan.

1. Meneruskan tidur, atau bangun sholat subuh?
2. Untuk lunch dahulu, atau sholat zohor dahulu?

3. Setelah habis kerja, adakah terus pulang ke rumah, atau singgah ke gerai
kopi/disco dahulu?
4. Ikut terlibat melakukan pecah amanah, atau dimusuhi rakan sekerja?
5. Menyegerakan berkahwin, atau menundanya dulu?
6. Hidup mulia di sisi Allah, atau mulia dalam pandangan manusia?
7. Untuk bersama pasangan satu hari atau berhenti untuk solat dimana2 sebentar?

8. Dan banyak lagi.....


Kita akan sering dihadapkan pada pilihan-pilihan yang lebih sukar, dan
melibatkan akibat atau natijah yang sangat ditakuti.

Kesimpulannya perbanyakkanlah muhasabah diri dan tambahkan ilmu dengan
majlis ILMU. Mudahan selamat kita semua di dunia & di akhirat. Amiin.

Wassalam.

Sesiapa sahaja yang mampu bersabar serta redha, bagi mereka Syurga dan barangsiapa yang menuding jari menyalahkan Allah s.w.t dan taqdir, mereka adalah dari kalangan ahli neraka.

Nabi bersabda :-

إِنَّ عِظَمَ الْجَزَاءِ مع عِظَمِ الْبَلَاءِ وَإِنَّ اللَّهَ إذا أَحَبَّ قَوْمًا ابْتَلَاهُمْ فَمَنْ رضى فَلَهُ الرِّضَا وَمَنْ سَخِطَ فَلَهُ السَّخَطُ

Ertinya : Sesungguhnya besarnya balasan baik adalah dengan besarnya ujian dan bala, dan Allah s.w.t apabila kasihkan satu kaum lalu akan didatangkan baginya ujian, sesiapa yang mampu redha maka ia beroleh redha Allah dan barangsiapa yang engkar , maka akan beroleh azab Allah." ( Riwayat At-Tirmizi, 4/601 ; Tuhfatul Ahwazi, 7/65 ; Albani : Hasan Sohih)

Menurut Syeikh Soleh Al-Munajjid, antara hikmah dari kematian seorang kanak-kanak, antaranya sebagai penyelamat diri kanak-kanak terbabit di akhirat kelak, hanya Allah yang mengetahui hikmah sebenar.

Beliau juga berkata, tidak dinafikan semua kanak-kanak ada kemungkinan jika ia sempat dewasa ia boleh menjadi musuh Islam yang terbesar, jatuh murtad, melakukan dosa yang amat dahsyat dan lain-lain. Yang mana sebahagian tindakan dosa tersebut boleh menyebabkan anak itu kekal di dalam Neraka.

Justeru, dengan kematiannya di waktu kecil, ini bermakna Allah s.w.t dengan rahmatnya telah pasti terselamat dari sebarang dosa besar dan kemurtadan yang mungkin berlaku. Perihal sebegini ada disebut dalam surah al-Kahfi, iaitu sebagaimana kisah Nabi Khidir a.s yang sengaja membunuh seorang anak kecil yang telah diketahui melalui Allah s.w.t akan menjadi penjahat besar kepada ibu bapanya jika ia dewasa.


Doa Pilihan Pelindung Keluarga

Ajarilah anak-anak kita, diri dan keluarga kita dengan doa yang sohih dari nabi ini iaitu :-

من نَزَلَ مَنْزِلًا ثُمَّ قال أَعُوذُ بِكَلِمَاتِ اللَّهِ التَّامَّاتِ من شَرِّ ما خَلَقَ لم يَضُرَّهُ شَيْءٌ حتى يَرْتَحِلَ من مَنْزِلِهِ ذلك

Ertinya : sesiapa yang keluar dari rumah dan membaca doa " Aku berlindung dengan kalimah Allah yang sempurna dari segala kejahatan makhluk" maka ia tidak dimudaratkan oleh sesuatu apa pun sehinggalah ia kembali ke rumahnya semula." ( Riwayat Muslim, 4/2080 - teks doaya adalah yang berwarna merah)

Disebut dalam satu riwayat lain, nabi bersabda :-

فقال رسول الله من أي شيء قال لدغتني عقرب قال رسول الله أما إنك لو قلت حين أمسيت أعوذ بكلمات الله التامات من شر ما خلق لم يضرك إن شاء الله

Ertinya : nabi bertanya : kena apakah kamu ?

Lelaki berkata : aku disengat kala

Nabi berkata : sekiranya engkau membaca pada setiap petang " Aku berlindung dengan kalimah Allah yang sempurna dari segala kejahatan makhluk", nescaya dengan izin Allah kamu tidak akan ditimpa mudarat" ( Riwayat Ibn Hibban, 3/298 )

Juga sebuah lagi doa yang mudah dari hadis sohih:-

رَسُولَ اللَّهِ يقول من قال بِسْمِ اللَّهِ الذي لَا يَضُرُّ مع اسْمِهِ شَيْءٌ في الأرض ولا في السَّمَاءِ وهو السَّمِيعُ الْعَلِيمُ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ لم تُصِبْهُ فَجْأَةُ بَلَاءٍ حتى يُصْبِحَ وَمَنْ قَالَهَا حين يُصْبِحُ ثَلَاثُ مَرَّاتٍ لم تُصِبْهُ فَجْأَةُ بَلَاءٍ حتى يُمْسِيَ

Ertinya : Rasulullah s.a.w didengari berkata sesiapa yang berdoa : "Dengan nama Allah yang tiada dimudaratkan sesuatu apapun dengan namaNya samada di bumi dan di langit, dan Dialah maha mendengar dan maha mengetahui" sebanyak 3 kali, maka ia tidak ditimpa kesusahan bala dan musibah sehinggalah subuh esoknya, dan barangsiapa membacanya ketika subuh 3 kali, ia tidak ditimpa kesusahan bala dan musibah sehingga petangnya" ( Riwayat Abu Daud, 4/323 ; At-Tirmidizi, 5/465 dan Ahmad ; Tirmizi : Hasan - Teks doa berwarna Merah Syeikh Syuaib ; Hasan)

Salam... nak share ni jugak... check this out!!!

Allah S.W.T berfirman:
"Ketika Aku menciptakan seorang wanita, ia diharuskan untuk menjadi seorang yang istimewa. Aku membuat bahunya cukup kuat untuk menopang dunia; namun, harus cukup lembut untuk memberikan kenyamanan." "Aku memberikannya kekuatan dari dalam untuk mampu melahirkan anak dan menerima penolakan yang seringkali datang dari anak-anaknya." "Aku memberinya kekerasan untuk membuatnya tetap tegar ketika orang-orang lain menyerah dan mengasuh keluarganya dengan penderitaan dan kelelahan tanpa mengeluh." "Aku memberinya kepekaan untuk mencintai anak-anaknya dalam setiap keadaan, bahkan ketika anaknya bersikap sangat menyakiti hatinya." "Aku memberinya kekuatan untuk mendukung suaminya dalam kegagalannya dan melengkapi dengan tulang rusuk suaminya untuk melindungi hatinya." "Aku memberinya kebijaksanaan untuk mengetahui bahwa seorang suami yang baik takkan pernah menyakiti isterinya, tetapi kadang menguji kekuatannya dan ketetapan hatinya untuk berada disisi suaminya tanpa ragu." "Dan akhirnya, Aku memberinya air mata untuk dititiskan. Ini adalah khusus miliknya untuk digunakan bilapun ia perlukan." "Kecantikan seorang wanita bukanlah dari pakaian yang dikenakannya, susuk yang ia tampilkan, atau bagaimana ia menyisir rambutnya.Kecantikan seorang wanita harus dilihat dari matanya, kerana itulah pintu hatinya, tempat dimana cinta itu ada."

Kirimkan Firman ini kepada setiap wanita yg anda kenali.... Anda akan menambah harga diri ciptaan Indah,

WANITA! kerana, Setiap Wanita itu Cantik...

Perkara yang anda tak perasan atau saja tak terperasaan.......


1. Sekurang-kurangnya ada 5 orang dalam dunia ini menyayangi anda dan sanggup mati kerana anda.

2. Sekurang-kurangnya ada 15 orang dalam dunia ini menyayangi anda dalam beberapa cara.

3. Sebab utama seseorang membenci anda adalah kerana dia ingin menjadi seperti anda.

4. Senyuman daripada anda boleh membawa kebahagiaan kepada seseorang walaupun dia tidak menyukai anda.

5. Setiap malam ada seseorang mengingati anda sebelum dia tidur.

6. Anda amat bermakna dalam hidup seseorang.

7. Kalau bukan kerana anda, seseorang itu tidak akan hidup bahagia.

8. Anda seorang yang istimewa dan unik.

9. Seseorang yang anda tidak ketahui menyayangi anda.

10. Apabila anda membuat kesilapan yang sangat besar, ada hikmah disebaliknya.

11. Sekiranya anda merasakan anda dipinggirkan, fikirlah semula; mungkin anda yang meminggirkan mereka.

12. Apabila anda terfikir anda tidak mempunyai peluang untuk mendapatkan sesuatu yang anda ingini, mungkin anda tidak akan memperolehinya, tetapi sekiranya anda percaya pada diri sendiri lambat-laun anda akan memperolehinya.

13. Kenangilah segala pujian yang anda terima. Lupakan segala maki hamun, caci & cela.

14. Jangan takut untuk meluahkan perasaan anda; anda akan merasa senang bila seseorang mengetahuinya.

15. Sekiranya anda mempunyai sahabat baik, ambillah masa untuk memberitahunya yang dia adalah yang terbaik. Hanya seminit diperlukan untuk mendapat sahabat baik, sejam untuk menghargainya, sehari untuk menyayanginya, tapi sepanjang hidup untuk melupakannya. Hantarlah pesanan ini kepada orang yang anda tidak akan lupa dan hantarkan juga kepada orang yang menghantar pesanan ini. Ini adalah pesanan pendek untuk menyatakan yang anda sentiasa mengingatinya. Kalau anda tidak menghantar pesanan ini, bermakna anda sudah melupakan kawan-kawan anda.

Ambillah sedikit masa dan anda sudah pasti memberi keceriaan kepada seseorang atau mungkin mengubah hidup mereka kepada yang lebih baik.

Salam alayk....

Artikel ni sy saje je nak share sama2 ngn teman2 yg mengunjungi blog saya ni... untuk dikongsi demi kebaikan bersama sebagai panduan dan amalan....

1) Gunakan seluruh pancaindera

Jodoh adalah perkara yang sudah ditetapkan oleh Tuhan yang maha esa. Tetapi bagaimana kita hendak mengetahui dia memang ditakdirkan untuk kita? Tuhan mengurniakan manusia telinga untuk mendengar, mata untuk melihat dan akal untuk berfikir. Jadi gunakan sebaik-baiknya bagi mengungkapkan rahsia cinta yang ditakdirkan. Dua manusia yang rasa mereka dapat hidup bersama dan memang dijodohkan pasti memiliki ikatan emosi, spiritual dan fizikal antara keduanya. Apabila bersama, masing-masing dapat merasai kemanisan cinta dan saling memerlukan antara satu sama lain. Lalu gerak hati mengatakan, dialah insan yang ditakdirkan untuk bersama. Benarkah ia seperti yang diperkatakan? Berikut adalah 10 petanda yang menunjukkan dia adalah jodoh kita.

2) Bersahaja

Kekasih kita itu bersikap bersahaja dan tidak berlakon. Cuba perhatikan cara dia berpakaian, cara percakapan, cara ketawa serta cara makan dan minum. Adakah ia spontan dan tidak dikawal ataupun kelihatan pelik. Kalau ia nampak kurang selesa dengan gayanya, sah dia sedang berlakon. Kadang-kadang, kita dapat mengesan yang dia sedang berlakon. Tetapi, apabila dia tampil bersahaja dan tidak dibuat-buat, maka dia adalah calon hidup kita yang sesuai. Jika tidak, dia mungkin bukan jodoh kita.

3) Senang bersama

Walaupun kita selalu bersamanya, tidak ada sedikit pun perasaan bosan, jemu ataupun tertekan pada diri kita. Semakin hari semakin sayang kepadanya. Kita sentiasa tenang, gembira dan dia menjadi pengubat kedukaan kita. Dia juga merasainya. Rasa senang sekali apabila bersama. Apabila berjauhan, terasa sedikit tekanan dan rasa ingin berjumpa dengannya. Tidak kira siang ataupun malam, ketiadaannya terasa sedikit kehilangan.

4) Terima kita seadanya

Apapun kisah silam yang pernah kita lakukan, dia tidak ambil peduli. Mungkin dia tahu perpisahan dengan bekas kekasihnya sebelum ini kita yang mulakan. Dia juga tidak mengambil kisah siapa kita sebelum ini. Yang penting, siapa kita sekarang. Biarpun dia tahu yang kita pernah mempunyai kekasih sebelumnya, dia tidak ambil hati langsung. Yang dia tahu, kita adalah miliknya kini. Dia juga sedia berkongsi kisah silamnya. Tidak perlu menyimpan rahsia apabila dia sudah bersedia menjadi pasangan hidup kita.

5) Sentiasa jujur

Dia tidak kisah apa yang kita lakukan asalkan tidak menyalahi hukum hakam agama. Sikap jujur yang dipamerkan menarik hati kita. Kejujuran bukan perkara yang boleh dilakonkan. Kita dapat mengesyaki sesuatu apabila dia menipu kita. Selagi kejujuran bertakhta di hatinya, kebahagiaan menjadi milik kita. Apabila berjauhan, kejujuran menjadi faktor paling penting bagi suatu hubungan. Apabila dia tidak jujur, sukar baginya mengelak daripada berlaku curang kepada kita. Apabila dia jujur, semakin hangat lagi hubungan cinta kita. Kejujuran yang disulami dengan kesetiaan membuahkan percintaan yang sejati. Jadi, dialah sebaik-baik pilihan.

6) Percaya Mempercayai

Setiap orang mempunyai rahsia tersendiri. Adakalanya rahsia ini perlu dikongsi supaya dapat mengurangkan beban yang ditanggung. Apabila kita mempunyai rahsia dan ingin memberitahu kekasih, adakah rahsia kita selamat di tangannya? Bagi mereka yang berjodoh, sifat saling percaya mempercayai antara satu sama lain timbul dari dalam hati nurani mereka. Mereka rasa selamat apabila memberitahu rahsia-rahsia kepada kekasihnya berbanding rakan-rakan yang lain. Satu lagi, kita tidak berahsia apa pun kepadanya dan kita pasti rahsia kita selamat. Bukti cinta sejati adalah melalui kepercayaan dan kejujuran. Bahagialah individu yang memperoleh kedua-duanya.

7) Senang Bekerjasama

Bagi kita yang inginkan hubungan cinta berjaya dan kekal dalam jangka masa yang panjang, kita dan dia perlu saling bekerjasama melalui hidup ini. Kita dan kekasih perlu memberi kerjasama melakukan suatu perkara sama ada perkara remeh ataupun sukar. Segala kerja yang dilakukan perlulah ikhlas bagi membantu pasangan dan meringankan tugas masing-masing. Perkara paling penting, kita dan dia dapat melalui semua ini dengan melakukannya bersama-sama. Kita dan dia juga dapat melakukan semuanya tanpa memerlukan orang lain dan kita senang melakukannya bersama. Ini penting kerana ia mempengaruhi kehidupan kita pada masa hadapan. Jika tiada kerjasama, sukar bagi kita hidup bersamanya. Ini kerana, kita yang memikul beban tanggungjawab seratus peratus. Bukankah ini menyusahkan?

8) Memahami diri kita

Bagi pasangan yang berjodoh, dia mestilah memahami diri pasangannya. Semasa kita sakit dia bawa ke klinik. Semasa kita berduka, dia menjadi penghibur. Apabila kita mengalami kesusahan, dia menjadi pembantu. Di kala kita sedang berleter, dia menjadi pendengar. Dia selalu bersama kita dalam sebarang situasi. Tidak kira kita sedang gembira ataupun berduka, dia sentiasa ada untuk kita. Dia juga bersedia mengalami pasang surut dalam percintaan. Kata orang, 'lidah sendiri lagikan tergigit, inikan pula suami isteri'. Pepatah ini juga sesuai bagi pasangan kekasih. Apabila dia sentiasa bersama kita melalui hidup ini di kala suka dan duka, di saat senang dan susah, dialah calon yang sesuai menjadi pasangan hidup kita.

9) Tampilkan kelemahan

Tiada siapa yang sempurna di dunia. Tipulah jika ada orang yang mengaku dia insan yang sempurna daripada segala sudut. Pasti di kalangan kita memiliki kelemahan dan keburukan tertentu. Bagi dia yang bersedia menjadi teman hidup kita, dia tidak terlalu menyimpan rahsia kelemahannya dan bersedia memberitahu kita. Sudah tentu bukan senang untuk memberitahu dan mengakui kelemahan di hadapan kekasihnya. Malah, dia tidak segan mempamerkan keburukannya kepada kita. Misalnya, apabila dia bangun tidur ataupun sakit dan tidak mandi dua hari, dia tidak menghalang kita daripada melawatnya. Apabila kita dan dia saling menerima kelemahan dan sifat buruk masing-masing, memang ditakdirkan kita hidup bersamanya.

10) Kata hati

Dengarlah kata hati. Kadangkala, manusia dikurniakan Tuhan deria keenam yang dapat mengetahui dan memahami perasaan pasangannya. Dengan deria batin ini juga kita dapat saling tahu perasaan masing-masing. Kita dan dia juga dapat membaca fikiran antara satu sama lain dan dapat menduga reaksi dan tindak balas pada situasi tertentu. Apabila kita yakin dengan pilihan hidup kita, tanyalah sekali lagi. Adakah dia ditakdirkan untuk kita? Dengarlah kata hati dan buatlah pilihan. Serahlah segalanya pada ketentuan yang maha berkuasa.

11) Mimpi

Jodoh dan pertemuan semuanya di tangan Tuhan. Manusia hanya perancang di pentas dunia ini dan skripnya ditulis oleh yang maha esa. Adakalanya, dalam memainkan peranan sebagai pelakon, diberi petunjuk melalui mimpi. Mimpi memang mainan tidur, tetapi apabila kita melakukan sembahyang Istikharah dan memohon supaya Tuhan memberikan petunjuk, insya-Allah dengan izinnya kita mendapat mimpi petunjuk. Jika dia pilihan kita, buatlah keputusan sebaiknya. Jika tidak, tolaklah dia dengan baik. Semua yang kita lakukan ini adalah bagi mendapatkan kebahagiaan hidup di dunia.

Ingatlah, nikmat di dunia ini hanya sementara. Nikmat di akhirat adalah kekal selamanya. Fikirkanlah. Adakah dia jodoh kita?

BACALAH YAASIN

RASULULLAH s.a.w telah bersabda yang bermaksud:
"Bacalah surah Yassin kerana ia mengandungi keberkatan", iaitu:

1. Apabila orang lapar membaca surah Yaasin, ia boleh menjadi kenyang.
2. Jika orang tiada pakaian boleh mendapat pakaian.
3. Jika orang belum berkahwin akan mendapat jodoh.
4. Jika dalam ketakutan boleh hilang perasaan takut.
5. Jika terpenjara akan dibebaskan.
6. Jika musafir membacanya, akan mendapat kesenangan apa yang dilihatnya.
7. Jika tersesat boleh sampai ke tempat yang ditujuinya.
8. Jika dibacakan kepada orang yang telah meninggal dunia, Allah meringankan siksanya.
9. Jika orang yang dahaga membacanya, hilang rasa hausnya.
10. Jika dibacakan kepada orang yang sakit, terhindar daripada penyakitnya.

11. Rasulullah s.a.w bersabda: "Sesungguhnya setiap sesuatu mempunyai hati dan hati al-Quran itu ialah Yassin.

Sesiapa membaca surah Yassin,nescaya Allah menuliskan pahalanya seperti pahala membaca al-Quran sebanyak 10 kali.

12. Sabda Rasulullah s.a.w lagi, "Apabila datang ajal orang yang suka membaca surah Yassin pada setiap hari, turunlah beberapa malaikat berbaris bersama Malaikat Maut.
Mereka berdoa dan meminta dosanya diampunkan Allah, menyaksikan ketika mayatnya dimandikan dan turut menyembahyangkan jenazahnya".

13. Malaikat Maut tidak mahu memaksa mencabut nyawa orang yang suka membaca Yaasin sehingga datang Malaikat Redwan dari syurga membawa minuman untuknya.
Ketika dia meminumnya alangkah nikmat perasaannya dan dimasukkan ke dalam kubur dengan rasa bahagia dan tidak merasa sakit ketika nyawanya diambil.

14. Rasulullah s.a.w bersabda selanjutnya: "Sesiapa bersembahyang sunat dua rakaat pada malam Jumaat, dibaca pada rakaat pertama surah Yaasin dan rakaat kedua Tabaroka, Allah jadikan setiap huruf cahaya di hadapannya pada hari kemudian dan dia akan menerima suratan amalannya di tangan kanan dan diberi kesempatan membela 70 orang daripada ahli rumahnya tetapi sesiapa yang meragui keterangan ini, dia adalah orang-orang yang munafik.

Subhanallah... betapa indahnya milik-MU..... semoga ilmu ini bermanfaat untuk ku dan teman2 yg membacanya, terutama yg dapat merealisasikan hikmah2 tersebut....

tik tik tik tik tik tik tik tik.....
jarum jam dari td berbunyi2...

aku resah terus.... resah menanti hubby tersayang datang bertemu dgn ku... dari semalam aku keresahan dan kegedikan menunggu saat ini..tapi, apakan daya sudah beberapa kali ia tertangguh....penantianku menjadi lebih panjang...lebih lama... dari semalam petang persiapan demi persiapan aku lakukan...basuh baju2, jemur baju, kemas bilik, ruang tamu, dapur...aku pastikan ianya clean n clear... baju pun aku dah gosok (tapi ni lah yg xtotally clear.hiks.. :p ) n bile tiba masanya rupanya pesawat hubby ku ditunda... huwaaaa.... aku risau je sbnrnya...maklumlah dia dtg bukan sendirian...mak n abah mertuaku ikut serta... jd, t'fikir kat mereka...kesejukan di airport...siap tertido lg..alih2 delay lagi for the 2nd time!!! hawau betul AIRASIA ni tau!!!! boiko sat g baru tau...xpe2...pasni xmow naik ko lagik!!! aku nak naik FIREFLY je!!!! i hate u AIRASIA....
lapar....kruik kruik... pewot ku yg bulat ni dah tegang sebab masuk angin... tapi demi hubby, aku tahankan laparku...pura2 dgn minum jus yg ade dalam peti tu... my feveret jus BUAVITA perisa manggo... (setakat kat indon ni, ni je yg aku bley blah kot...sblm ni, ileeekkk...smua cannot go ngn pwot aku yg cumel ni!!!) :< indon is suckzzzz!!!!

Ya Allah...permudahkan lah urusan ku di Bumi Medan ini dalam menuntut ilmu-Mu Ya Robb...biar lancar2 je tugas2 ku... huh...cape deyh!!!

tit tit tit tit..... 'eh, hp bunyi msg lah' >> *bb, papa dah dlm flight tau, nk off hp k...* (msg dr hubby rupanya) 'yeyeyeyeye'!!!! (alhamdulillah...lepas 1 beban fikiran...) *doa byk2 sepanjang jln ye...* (aku membalas secepatnya berharap hubby blm off hp lg n dapatlah dia melakukan ape yg ku pesan dlm msg td...)

huwaaa....pewot berbunyi lagi...
lebih kurang 50minit lagi, insyaallah hubby n his family landing dengan selamat...aku pun nk berangkat dah ni g menjemput mereka di airport... dengan my junior fwens...dia offer aku siang td untuk borrow kereta Avanza sepupunya yg pulang bercuti ke Malaysia terchenta...so, alang2 kan...ulam dicita pucuk mendatang.... hehehe (betul ke pepatah ni ek??? lain macam je bunyanyer... hiks... :p) aku pun setuju.... kesian dorang...dr td aku soh standby kat umah aku..alih2 delay... dah la dorg xsehat aku dgr td... n pagi subuh buta nnt dorg d.k.k (dan kawan2) nak berangkat ke LAKE TOBA... kul 3pg tu...hehehe... it's ok...standard time to go there... biar smp subuh..pemandangan n cuaca yg sangat hening n indah untuk dinikmati... sesekali utk refreshing la katakan... c u guys there tomorrow noon... aku pun nk g trip ngn my family bsok awal2 pagi...so, siang kot sampai sana... insyaallah...dengan izin-Nya, kami akan tiba ke lake toba bsok....

Dalam hal karier, Anda sangat senang bila kemampuan Anda dipakai dan diberi kepercayaan mengerjakan pekerjaan sendiri. Anda menginginkan suatu pekerjaan yang menantang rasa dan pikiran, tanpa melibatkan banyak orang. Pekerjaan yang cocok untuk Anda: novelis, fotografer, dokter hewan, biolog, desainer grafis, programer komputer, sistem analis, pekerja seni. Anda menyukai bekerja sendiri dan tak suka jadi pusat perhatian. Kalau perlu, menurut Anda, tidak harus terlalu banyak berinteraksi dengan orang-orang di sekitar. Kalaupun berkumpul, hanya dengan teman-teman dekat. Anda juga dikenal sebagai pendengar yang baik tetapi tidak terlalu banyak menceritakan diri sendiri. Pembawaan Anda tenang dan amat menjaga privasi. Sisi positif lainnya, Anda berpikir logis, adil, dan merasa harus jujur pada siapa pun juga. Akal sehat dan kenyataan amat penting bagi Anda sehingga baru bisa menerima ide baru bila secara praktis dapat diterapkan pada situasinya. Selain patuh pada aturan, Anda juga lebih menyukai segala sesuatu dipersiapkan dan bukan berupa kejutan-kejutan. Dengan kata lain, Anda harus tahu dulu, apa yang harus dikerjakan sebelum menyatakan bersedia melakukannya. Anda tidak suka kalau Anda tidak diikutsertakan. Bagi Anda amatlah penting untuk mencapai sesuatu dan berhasil. Tak heran jika Anda meyakini, harus bekerja keras dahulu, bersenang-senang kemudian.

helloooowww....
nape mata ni xmow ngtuk...td awal2 nk study ngtuk je...sampai terpaksa amek caffein(nescafe) tau!!!! tengok....xpasal2 sekarang ni xmow tedo dah...padahal besok nak kena bangun awal...nk kena terpacak kat Lab Prosto tu seawal mungkin (target 7.30 pg plg lmbt)... sbb giliran kami kena wat presentation.... huwaaa.... jgn la sampai xtersedar pagi sok... Ya Robb... Sedarkanlah diriku seawal mungkin... tadi dah blajar (maximum megikut piawai diri sndr) hiksss.... n dah testing present jgak...so far, maybe ok dah kot.... hopefully besok member2 tak lah tny soalan yang pelik2... OMG!!! help us... aminnn....

~ Lagu Kita ~
[ Lagu ni saya dedikasikan untuk orang yang pernah saya sayangi 1 masa dulu...even sampai skrg rasa sayang itu tidak pernah luput dari lubuk hati saya.... *FNA-1411* ]

*****
Deras hati ku berdetak
Di langit ku terlihat kamu
Terang malam, teman kita
Dengan angin meniup sayu

Ku petik gitar akustik ini
Dengan harapan dia mendengar
Melodi indah yang ku cipta
Hanya untuk luahkan rinduku padanya

Dan aku terus
Menyanyi lagu ini untuk mu
Walau berjuta mendengar
Lagu ini hanya untukmu

Arah hidup kita
Digambar bintang di angkasa
Berkelip melukis cinta
Terciptalah lagu kita

Melodi indah yang kucipta
Hanya untuk luahkan rinduku padanya
*****












~1st pic~
dari kiri: shahrizal a.k.a neg, saiful a.k.a ceper, zaman a.k.a JR

~2nd pic~
dari kiri: rajib, jemey, putra a.k.a jerx, amal

~3rd pic~
dari kiri: Tuan Haji Rais a.k.a ayah, abg jep a.k.a zue hubby, zue a.k.a mummy qis

ha, depa2 nilah yang telah menghadirkan diri pada majlis persandinganku... tq for coming... :)
*211208*







Salam...
holaaaa.....

ni kenangan2 ngn juru makeup sy.... besh woo services dorg...thanx to:

- k.linda yg sgt spoting,xkedekut ilmu n byk bg nego price.... hehhe.... akak, really thanx tau!!! kak, baju biru tu sedunia suke tau... sesuai turqoise ngn sy...[ komen kwn2 la... :) ] huh, sbnrnya np la sy hny kelihatan kurus time tu je???!!! tp skrg xlg.... huwaaaaa!!!
- k.azza n yg pandai conteng2 muke ni... good job!!! so far ramai plak yg suke tgk sy pakai gaun!! bak kata abg yus (cameraman) mcm Ogy Ahmad Daud... nguah nguah nguah..... n sgt2 lah ramai yg teruja tgk saya jadi RANI MUKHERJEE!!!!! Haahahhahaaa.... sebijik sebijon mcm india!!... dorg tgk kat FP fotografer n album sy... bile la dpt sy tnjuk album kat akk ek.. album dah terbang jauh ni...berat plak tuh!!! nway thanx a lot tau....
- her fwens too.... k.awin.... byk btl candid pic akk dlm DVD sy ni... :p

.....sayang akk sume.....

DO YOU KNOW ?
Coke+Ajinomoto Can be Used To Rape Ladies

I received a news about the recent tactic used to spike
girls' drink.
It is a cheap and widely used method.
This method was used in Canny Ong murder.
Rapist uses this method.

Coca-cola+ajinomoto/mono sodium glutamate = a medicine
which will cause drowsiness and excitement in the victim.

This mixture is poisonous if used too often on the victim.

Please inform this to all your female friends, sisters, & your loved ones and ask
them to beware.

DO NOT accept coca-cola or any other drinks from stranger / even
if it is your friend that you are not very close with..

~~knOW bOuT mE~~

Foto saya
Ampang, Malaysia
Saya adalah seorang anak daripada kedua ibu bapa saya....Saya adalah seorang isteri kepada seseorang.... :)Saya kini bakal bergelar MAMA kepada bayi yg saya kandung ini.... saya bahagia!!!! Saya juga seorang mahasiswi U terkemuka di SUMUT....Saya juga seorang yang akan bergelar DOKTOR GIGI....... JUST SMILE... :)saya berbintang SAGITARIUS.....saya suka dunia LAUTAN....saya juga suka warna BIRU....saya adalah BEAUTYBLUE....... :) emel: drannarais@yahoo.com ym: anur_pooh
"Dan katakanlah, 'Wahai Tuhanku,tambahkanlah ilmu kepadaku.'"(Thaahaa [20]: 114)

"Orang yang dikehendaki kebaikan oleh Allah, pasti dipahamkan terhadap agama." (HR Bukhari)


Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

pregnancy

~baby~

Lilypie Maternity tickers Where Moms Unite

~~Baca bLOg OraNg~~

Terdapat ralat dalam alat ini

******

wynas bridal

~~~ChiTcHat~~~

~~~FoLLoweRs~~~

FEEDJIT Live Traffic Feed